Monique-USA.reismee.nl

Tik-Tak Tik-Tak, op naar de Everglades

Woensdagochtend gingen we eerst lekker ontbijten en daarna naar het tourbureautje op de hoek waar de bus ons zou oppikken. De rit was wel gaaf, door de buitenwijken van Miami met uitzicht op de skyline van de stad. Na drie kwartier reden we het natuurgebied binnen. De Everglades is een gigantisch moerasgebied vol met alligators en bijzondere vogels. Op een gegeven moment riep de buschauffeur ineens ‘gator!' en zagen we in het kanaal langs de weg 2 ogen boven het wateroppervlak de bus aanstaren. Gaaf, dat beloofd wat!!!

Bij de alligator farm aangekomen vanwaar de boot zou vertrekken konden we eerst even rondkijken in het souvenirwinkeltje. Je kon allerlei onderdelen van alligators kopen, tanden, pootjes, een broodje alligatorstaart, een geprepareerde kop, van alles. Ook hadden ze leuke T-shirts met o.a. ‘goodbye Kitty' erop met het Hello Kitty poesje en een alligator. Na een kwartiertje werd ons nummer omgeroepen en gingen we naar de airboats. Dit zijn boten met een grote propeller aan de achterkant die gigantisch veel lawaai maken. Erg logisch voor een natuurgebied, maar gelukkig zijn alle beesten er onderhand zo aan gewend dat zelfs de vogels niet meer opvliegen als je langs komt.

Het eerste deel van de tocht voeren we door een soort mangroven kanaal. De Everglades is een groot moerasgebied met stukken ondieper en dieper water. Het mangroven gedeelte is een wat dieper water, waar de alligators graag komen. Hier zagen we wat bijzondere vogels, maar verder alleen nog maar alligatorachtige boomstammen te bekennen. De gids die de boot bestuurde zat achterop de boot, hoog boven de propeller. Hij vertelde bij elk beestje wat we zagen wat het was en gaf wat algemene informatie over de Everglades. Na dit kanaaltje kwamen we in ondieper water en moesten we onze oordoppen indoen. Overal om ons heen was een soort moerassig grasland met hier en daar een kaal boompje. De gids gaf gas en we vlogen door de moeraslanden heen. Wel gaaf! Ik had niet verwacht dat het hele natuurgebied zo nat was. Je kon in het gedeelte wat wij gezien hebben eigenlijk nergens echt lopen. Maar goed dat we deze tour gedaan hebben en niet zelf gegaan zijn dus! Na dit crossstuk gingen we weer terug naar het diepere gedeelte om alligators te spotten. Helaas was het vandaag bewolkt en houden ze zich dan schuil tussen de bomen. Als het zonnig is schijn je overal alligators te zien zonnen, wel balen dus! Uiteindelijk hebben we niet 1 wilde alligator tijdens de boottocht gespot. Wel zagen we nog een ‘alligator snapping turtle', een moerasschildpad die zo je vinger af kan bijten en heel zelden gezien wordt omdat hij eigenlijk altijd op de bodem van het moeras verblijft. Zelfs de gids had er hier nog nooit een gezien. Wel gaaf, maar wel balen dat we geen alligator gezien hebben!!

Na de boottocht was er nog een wilde dieren show. Een Amerikaanse Steve Irwin liet allerlei verschillende dieren zien en vertelde er iets over. Hij begon met een schorpioen. Daarna een gigantische giftige pad die uit Australië komt maar in de jaren 50 vanuit een vliegtuig in Amerika is terecht gekomen. Alle Amerikaanse padden zijn door deze pad uitgeroeid en dit is nu de enige soort in Amerika. Als een hond of persoon de rug likt (vreemde gewoonte) wordt je heel ziek en kun je sterven. Niet echt een eetbare unit dus. Na de pad kwam een stinkdier. De nep-steve had een spuitje water achter het dier verstopt en deed op een gegeven moment net of het diertje begon te sproeien, wel grappig. Gelukkig was het niet echt, aangezien we dat in New Jersey op de farm hebben meegemaakt en die lucht niet bepaald voor herhaling vatbaar is, haha. Toen was het eindelijk tijd voor de alligators! Eerst een kleine baby, toen een 3 jarige en de show eindigde met de presentator die heel rustig een gigantische alligator vroeg zijn bek open te doen en hem daarna in bedwang hield. Uiteindelijk mochten wij nog met een 3 jarige alligator op de foto.

Na deze show konden we nog even het winkeltje in en daarna was het alweer tijd om terug naar de Miami te gaan. Op de terugweg zagen we nóg een alligator in het kanaal naast de weg. Nu was zijn hele kop en rug vanuit het water zichtbaar, vet! 's Middags zijn we nog even in het hostel gaan lunchen en daarna naar het strand gegaan.

's Avonds zijn we beiden na het eten maar nog een keer in de rij gegaan, aangezien je maar een klein bordje pasta kreeg en we niet nog een keer naar de Mc wilden. Daarna zijn we weer met het hostel op stap geweest. Eerst naar een danspub om de hoek, waar je als dame een gratis shotje kreeg. Hier moest je wel eerst zelf om vragen, heel apart. De hele tent was leeg, alleen wij waren er. Gelukkig waren we met een man of 60 a 70 dus we vulden de dansvloer aardig op. We hebben lekker samen staan feesten en na een uurtje was het tijd om naar de ‘echte' club te gaan. Deze keer was dit de Cameo, een vrij exclusieve hiphop en R&B club. De helft van de tent was gereserveerd voor VIP, waar wij geen kaartjes voor hadden. Daar was het ontzettend druk, terwijl in het ‘normale' gedeelte het vrij rustig was. Overal langs de bar waren paaldanseressen aan het showen en op een gegeven moment was er zelfs een paal met 6 danseressen erin en een vuurshow erbij. Wel leuk om te zien.

Er zijn sinds gister in het hostel een boel nieuwe mensen bij gekomen en al onze oude bekenden zijn vertrokken. Wel jammer, maar ook wel weer leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Uiteindelijk hebben we de hele avond samen staan feesten, met continu een halve harem aan jongens om ons heen. Wel grappig. Deze keer waren het gelukkig geen opdringerige kerels, maar gewoon gezellige jongens uit het hostel. Een Bulgaar die een beetje op een Vlad de Roemeen look-a-like leek maar dan een stuk minder knap, was nogal gek op Celina. Uiteindelijk hebben we hem duidelijk weten te maken dat zij gewoon zit had om te feesten, verder niets, en taaide hij af. Ik heb Danny, een leuke homo uit Nieuw Zeeland leren kennen en daar heb ik een tijd mee staan dansen. Gewoon gezellig en eindelijk geen gedoe of misverstanden, haha. Een hele geslaagde avond!

Woensdagochtend werd ik om half 9 wakker en ben ontbijt gaan halen. Na een ontbijtje op bed hebben we ons nog eens lekker omgedraaid. 's Middags na de lunch zijn we het strand op gegaan. Vanavond is het plan om alleen naar de eerste pub mee te gaan. De rest gaat daarna namelijk naar de peperdure ‘Mansion', maar wij moeten morgen om kwart voor 6 op om naar de Florida Keys te gaan, de eilandengroep onderin Florida en het meest zuidelijke puntje van de VS.

oma

er moeten altijd dingen blijven om een volgende keer te bekijken. knuff, oma

Jeroen

Jouw oma heeft gelijk! Er moet altijd een reden zijn om te zeggen: we moeten hier nog eens terugkomen ;) Veel plezier op de Keys vandaag!

Jolanda

Tja, had ik niet eerst naar de foto's moeten kijken, gek dat zo'n boot zoveel lawaai maakt in een natuur gebied?
Vandaar dus die oordoppen ;-)